פיתוח קול לילדים

Children%20Singing%20in%20a%20Choir_edit

למי זה מתאים (אולי הילד שלי זייפן)?

אם הילד אוהב לשיר, אוהב מוסיקה ומבקש להשתפר בשירה, או מבקש שיעורי פיתוח קול כדאי לאפשר לו את זה לפחות לתקופת ניסיון. ילדים מגיעים אלי ברמות שונות של כישרון ושמיעה מוסיקלית, ולכן כל אחד מתקדם מנקודת המוצא שלו ועל פי רמתו. לילדים שיש להם כישרון מוסיקלי מולד, שמיעה מוסיקלית מפותחת(כי כבר ניגנו על כלי או שרו במקהלה) תהיה נקודת פתיחה יותר קלה, בעוד שילדים ששמיעתם פחות מאומנת מכל סיבה שהיא, יוכלו להשתפר גם הם בצורה דרסטית, אך נקודת המוצא שלהם תהיה אחרת ויצטרכו יותר חזרות ותרגול שמיעתי. אם לילד זה מספיק חשוב, הוא יהיה מוכן להתמיד וכך גם ישתפר בלי קשר לרמה שממנה הוא התחיל.

מטרות (למה לשאוף?):

  • להאהיב על הילד את השירה והמוסיקה

  • פיתוח שמיעה מוסיקלית (ע"י שירת סולמות, משחקי זיכרון מוסיקלי, תרגילי טכניקה ושירת שירים) 

  • פיתוח טכניקה קולית בסיסית כמו: נשימה נכונה (ילדים נוטים לנשום נשימה שטוחה ולא עמוקה), חיזוק קול חלש ואוורירי או לסירוגין נטרול שירה מאומצת לפי הצורך של התלמיד. לרוב לילדים, ובעיקר לבנות יש נטייה לקול חלש ואוורירי (זה טבעי לחלוטין ותואם את הגיל והתפתחות הקול). בשיעורים נשתמש בטכניקה שמחזקת את מיתרי הקול ויוצרת יותר עוצמה ונוכחות ובו זמנית אינה פוגעת בקול ואינה יוצרת צרידות.

  • פיתוח הדיוק השירתי והקטנת הזיופים למינימום ע"י פיתוח שמיעה וטכניקה קולית מתאימה.

  • חיבור לסגנון והיכרות עם סגנונות נוספים. מתן חופש לילד לבחור את השירים האהובים עליו תוך כדי התאמה ליכולתו הטכנית ושלב ההתפתחות הקולית בו הוא נמצא.

  • הגדלת המנעד והשגת שליטה רחבה יותר ביכולות הקול תוך בניית מודעות לקול.

  • הגשת שיר והבעה- התייחסות לחלק הרגשי של השיר וההופעה, הבנת הטקסט ומסר השיר, כלים של הבעה טכנית ורגשית דרך משחק, בניית סיפור רקע וסאבטקסט לשיר. שירה מתוך חיבור אישי לסיפור שמאחורי השיר.

  • בניית ביטחון- בראש ובראשונה חשוב לבנות אצל הילד ביטחון לגבי השירה שלו וההופעה. הביטחון מגיע מתוך המודעות לטכניקה הקולית וההבנה איך הקול עובד, שליטה בקול ובגוף (גם ע"י מודעות ותרגול), תיקון הרגלים שגויים, חיזוק החיוביים, צבירת חוויות טובות והצלחות בטכניקה הקולית ובהגשת השיר.

 

אימון בבית (מתוך היכרות עם תלמידים ילדים רבים)למה לצפות מהילד?

להבדיל מפסנתר או גיטרה שדרושה לילד הרבה עבודה שחורה של אימון ותרגול עד שיוכל לנגן שיר או יצירה בכלי, בפיתוח קול התחושה היא שונה, כאשר הילד יכול לשיר מאז שהוא זוכר את עצמו, ואין תחושה שיש צורך אמיתי באימון כדי להשיג משהו.

למרות שאימון יכול לזרז את ההתקדמות, מנסיוני, רוב הילדים והילדות לא מתאמנים בבית.

הם כן יגיעו באדיקות לשיעור, יתקדמו משיעור לשיעור ע"י החזרות והתרגול בשיעור עצמו, יקבלו יחס אישי, הזדמנות לביטוי קולי ורגשי ויהנו מכל רגע. לטעמי, אין להכריח את הילד להתאמן, זה עלול להשניא עליו את פיתוח הקול, ולעורר אצלו קונוטציות שליליות סביב משהו שאמור להיות חיובי, חווייתי ואהוב.

 

איך בכל זאת אפשר לעודד את הילד להתאמן?

יש אפשרות להכין עבור הילד תוכנית אימון קצרה וריאלית עבורו (אימון ממוקד של 5-6 דקות של תרגילים ואחריו שירת שיר אהוב לקראת השיעור הבא, כאשר גם סביב שירת השיר יש מטרה מדויקת שהילד יודע על מה הוא צריך לעבוד בדיוק (למשל כמה שורות מהבית או מהפזמון שהתאמנו עליהן בשיעור). 

 

כשיש הופעה- יש מטרה לאימון

כאשר יש הופעה שמתקרבת או הקלטות באולפן, תאריך יעד ומטרה ברורה באופק, יש סיכוי גבוה מאוד שהאימון יבוא מיוזמת הילד מתוך הבנה לחשיבות האימון, הרצון להצליח ולהצטיין בהופעה/הקלטות. לכן אני משתדלת לקיים שתי הופעות בשנה לתלמידים כדי להעלות אותם על הבמה ולחוות את השירה וההופעה הבימתית מעבר לכותלי הסטודיו והשיעורים, או אם זה לא מתאפשר (כמו בימי הקורונה) לאפשר להם הקלטת שיר באולפן.

 

ההתמדה תביא תוצאות

ילד שמתמיד להגיע לשיעורים, גם אם לא יתאמן בבית יתקדם ויפתח את המיומנויות המוסיקליות שלו. ילד שמתמיד להגיע לאורך כמה שנים, עם ההתבגרות גם גובר הסיכוי שיתחיל להתאמן בבית כאשר השירה והפיתוח קול יהפכו לחלק בלתי נפרד מחייו.

 

כדאי להשקיע בתהליך

חשוב להבין שבעיקר אצל ילדים יש חשיבות להתמדה וליצירת תהליך שדרכו אפשר לחוש את ההתקדמות- איך התחלתי ומה אני יודע לעשות כעבור פרק זמן (אחרי 3 חודשים לדעתי כבר אפשר לראות את התהליך). משום שמדובר בתהליך, לא כדאי לצפות לשינוי מיידי, אם כי כבר במסגרת השיעור הילד יחווה את תוצאות התרגול על הקול שלו, ויבין איך התרגילים עוזרים לו לשיר יותר טוב את השיר שבחר.

*נכתב בלשון זכר אך מתייחס לשני המינים