top of page
חיפוש
  • מיכל עומרי

איך לא סיפרו לי על זה קודם?

זה מה שחשבתי לעצמי כששמעתי שמיקום הגרוגרת הוא מה שמפריע לי לשיר, גורם לי להתאמץ ומקשה עלי להגיע לגבוהים.

Photo by João Silas on Unsplash

הגרוגרת למעשה משפיעה על צורת החלל האקוסטי בגרון. היא יכולה להקטין או להגדיל אותו, ולכן יכולה לשנות את התהודה של קולנו ואת גוון הקול. הגרוגרת ומיקומה יכולים ליצור סאונדים שונים בקול, ומשפיעים גם על המנעד ושבירות בקול.

איפה בדיוק נמצאת הגרוגרת?

במישוש עדין של הגרון נוכל להרגיש את הבליטה הקטנה שיש לנו במרכז הצוואר, מעטפת של סחוס המגינה על מיתרי הקול. נסו למצוא אותה ולחוש: בעת הבליעה הגרוגרת עולה ולאחר מכן חוזרת למקומה, ובעת פיהוק היא יורדת למטה.

למה חשוב לנו להכיר את הגרוגרת והשליטה בה?

מיקום הגרוגרת יכול להיות גבוה, נייטרלי (כמו בדיבור) או נמוך. לכל פוזיציה של הגרוגרת סאונד שונה לחלוטין, ומשתמשים בכל אחת מהן כדי להשיג מטרות שונות בהפקה הקולית שלנו.

תרגול בפוזיציה הפוכה ממה שאנחנו רגילים לשיר, יכול לתקן לנו הרגלי שירה לקויים ולאזן את השירה שלנו.

Extrinsic muscles of the larynx ©Bluetree Publishing

מה קורה כשהגרוגרת נמוכה?

שירה בגרוגרת נמוכה מגדילה את חלל הלוע, והתהודה המתקבלת יוצרת קול יותר כהה ועמוק. בשירה הקלאסית עושים שימוש רב בהפקה קולית עם גרוגרת נמוכה, אבל אפשר למצוא דוגמאות לסאונד שירה שכזה גם בפופ, ג'אז ומוסיקה מודרנית.

גרוגרת נמוכה באמצע המנעד שלנו יכולה להוביל את הקול להדהד בחלק הגבוה, בקול הראש. לכן שימוש בהפקה קולית של גרוגרת נמוכה באיזור הגשר של הקול (איזור צלילי המעבר מהנמוכים לגבוהים), יכול לעזור בהחלקת הגשר ומניעת שבירות בקול. איך זה עובד? המעבר המוקדם יותר לקול ראש, מונע את הנטייה למשוך קול חזה אל הגשר ומעליו. זמרים שמתאמצים כי התרגלו לשיר עם גרוגרת גבוהה כשהם עולים גבוה, יפיקו תועלת מתרגילי גרוגרת נמוכה שיאזנו את הנטייה למאמץ ויקלו מאוד על השירה.

שרירי הבליעה מעלים את הגרוגרת ויוצרים מאמץ קולי, הורדת הגרוגרת מנטרלת את השרירים האלו, עד שלזמר אין בהם צורך יותר כדי לעלות לגבוהים. חשוב לציין כי בצלילים המאוד גבוהים, הגרוגרת עולה בכל מקרה באופן טבעי.

כדי לדעת איך לעשות זאת נכון ובמידה, רצוי לשמוע הדגמה של מורה לפיתוח קול שיכול/ה גם לפקח על הביצוע שלכם ולכוון אתכם להפקה הנכונה ביותר של גרוגרת נמוכה. חשוב לציין שעובדים עם תרגילים מהסוג הזה באופן זמני, כמו גלגלי עזר. בסופו של דבר אנחנו רוצים לחזור לשיר עם גרוגרת נייטרלית ובקול הטבעי שלנו ללא מניפולציות קוליות מוגזמות.

תרגילי גרוגרת נמוכה יכולים להיות גם מצוינים כתרגילי שחרור קולי לאחר הופעה.

מה קורה כשהגרוגרת גבוהה?

מצב הגרוגרת הגבוהה יוצר קול יותר בהיר וחד, נותן סאונד יותר מודרני וסטייל שנפוץ מאוד בשירת פופ וקאנטרי. הגרוגרת הגבוהה מקטינה את חלל הלוע ולכן יוצרת סאונד שירה יותר בהיר. הסאונד של הגרוגרת הגבוהה נקרא גם טוואנג (Twang), ויוצר סאונד שמעודד קול חזה, וסוגר את מיתרי הקול. שימוש בגרוגרת גבוהה יכול לחזק חלקים חלשים יותר של הקול. המינון חשוב, משום ששימוש מוגזם בגרוגרת גבוהה יכול ליצור מאמץ קולי ולעתים גוון קול מאנפף מידי, לחוץ או חנוק. לכן חשוב לקבל הדרכה מתאימה ממורה לפיתוח קול גם בהפקה קולית נכונה של גרוגרת גבוהה.

האם אנחנו רוצים להשיג מצב של גרוגרת נייטרלית (גרוגרת שממוקמת במרכז הגרון)?

השאיפה היא בעיקר לגרוגרת גמישה שתאפשר שירה לא מאומצת, ומצד שני תאפשר גם גוונים שונים, סטייל בשירה והבאת רגש מסוים, שלפעמים ידרשו העלאה או הורדה במינון מסוים של הגרוגרת.

216 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page