top of page
חיפוש
  • מיכל עומרי

האם ניתן ללמוד לשיר עם ויברטו?

מהו ויברטו בקול? ויברטו הוא האוסילציה (התנועה הגלית) של הצליל, לרוב נשמע אותו בסופי מילים או משפטים, על גבי צליל ארוך. חשוב לציין שוויברטו הוא טכניקה קולית חשובה לא רק סגנונית, כי הוא מסמן איזון קולי וקואורדינציה של מיתרי הקול. יחד עם זאת ויברטו לא מתאים בהכרח לכל סגנון מוסיקלי ולכן, גם כאשר הוא נרכש (כן! הוא נרכש!), חשוב ללמוד לשלוט בו ולדעת מתי להשתמש בו או להסירו ולשיר עם צליל ישר ומושהה, וזאת לפי הצורך והבחירה האומנותית.

היום התרגשתי מאוד כשתלמידה צעירה שלי (משקיעה וחרוצה, יש לציין) הצליחה לשיר עם ויברטו באופן טבעי, שלא היה קיים אצלה קודם לכן, וזאת אחרי חודש או חודשיים של אימונים בשיעורים אצלי ובבית. בעודי מתרגשת מן ההישג שלה, שקרה במהירות יחסית, נזכרתי בסרטון שראיתי של מורה אחרת לפיתוח קול (מארץ אחרת) שדי הרגיז אותי. פשוט כי היא מסבירה על ויברטו, ומטעה את כל מאתיים אלף האנשים שצפו בו.


כך היא פותחת בדבריה: "אני ממש מצטערת לבשר לכם, אבל ויברטו זה משהו שאי אפשר ללמד... זה משהו שפשוט בא עם הזמן...".

היא מוסיפה ומספרת איך שנים היא נהגה לשיר ללא ויברטו, עד שיום אחד באורח פלא, היא פתחה את פיה ויצא לה ויברטו טבעי. "אבל, אין תשובת קסם או תרגיל שיכול לתת לכם את הויברטו שאתם רוצים...", היא מאכזבת את הצופים והמאזינים.

מה היא בכל זאת מציעה? בשלב זה חשבתי שהיא אולי דווקא כן תשתף באחד או כמה תרגילים שאני כמורה לפיתוח קול, מכירה ויודעת שעובדים.


ואלו העצות שלה:

1. תתאמנו ותשירו הרבה, וזה פשוט יגיע מתישהו באורח פלא.

2. עבדו על טכניקת נשימה טובה.

3. שחררו לחץ מאזור החזה, הכתפיים, הצוואר והלסת. איך? בעזרת תנועה.


מה אני חושבת על זה?

יתכן וההצעות שלה תקפות באופן מסוים. יש ערך לנשימה עמוקה משוחררת ונכונה, יש ערך לאימונים רבים ולהאזנה וחיקוי של זמרים אהובים עלינו, ויש גם ערך בוודאי ובוודאי לגוף משוחרר ותנועתיות בעת הפקת הצליל. אבל, משם ועד להשגה של ויברטו ממשי ונשלט... אני לא בטוחה עד כמה זה משאיר תקווה לתלמידים ולזמרים, או ריאלי כלל וכלל. קודם כל חשוב לי לומר שאין בכוונתי לזלזל בה כמורה. יתכן והיא מורה מצוינת, אבל בעובדה הספציפית הזו היא פשוט טועה, ואני יודעת זאת לא רק מההשכלה שלי כתלמידה ומורה לפיתוח קול, אלא גם מתוצאות בשטח עם קולי שלי ועם תלמידים. על עצמי אוכל להעיד שהיה יוצא לי ויברטו באופן טבעי, מידי פעם. פעם כן ופעם לא. בשיטת IVA למדתי לתרגל ויברטו כך שיהיה נשלט ואוכל להשתמש בו כרצוני. למדתי ללמד את המיומנות הקולית של ויברטו וראיתי כיצד היא פשוט פועלת על מי שמיישם את התרגילים. כן, יש תרגילים שמיועדים לפתח ויברטו באופן יזום ומכוון. אז החדשות הטובות הן שוויברטו, למי שבכל זאת אין אותו באופן טבעי, הוא נלמד, נרכש ונשלט.

276 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page