top of page
חיפוש
  • מיכל עומרי

את יכולה לגרום לי לשיר יפה?

ממש אתמול התקשרה אלי תלמידה שחיפשה מורה לפיתוח קול והפתיעה אותי עם השאלה: "אם יש לי קול לא כל כך יפה, את יכולה לגרום לי לשיר יפה? " והוסיפה:"את יכולה להפוך אותי לזמרת?".

לא הייתי בטוחה אם היא רצינית או צוחקת, אבל אח"כ הלכתי וחשבתי ברצינות על השאלות שלה, וחשבתי ששווה להתייחס אליהן עבור מי שבאמת תוהה לגבי שאלות כאלו.

קודם כל חשוב שנבין שכל אחד מאיתנו נולד עם גוון קול שונה וייחודי לו. ייתכן ומדובר בעניין של טעם או בעניין סגנוני. ניתן להתווכח מהו גוון קול נעים או פחות נעים, והרי ידוע שבסגנונות מוסיקליים מסוימים נהוג שיהיה דווקא קול יותר מחוספס ובאחרים יותר צלול, או אוורירי. אם ניקח זמרים מסוימים כדוגמא, יתכן וקולו של אביב גפן למשל, אינו ערב לאזני כל. עדיין, הוא זמר מצליח שסחף אחריו המוני מעריצים. במקרה של אביב גפן יתכן והיה משהו אותנטי בקול שלו, בשילוב עם התוכן והטקסטים שדיברו אל הרבה בני נוער וצעירים בתקופת השיא שלו. זה מעיד כי גוון קול "נעים" אינו בהכרח המתכון לזמר מצליח.

עניין נוסף, הוא מה כן אפשר בכל זאת להשיג באמצעות פיתוח קול, עבור זמרים שקולם עדיין מאוד בוסרי. זמרים כאלו ירוויחו רבות מפיתוח השמיעה הנלווה, מהתרגילים שמפתחים את ההקשרים שבין הצליל הנשמע לצליל המושר, משיפור התהודה והפקת צליל יותר איכותית שפיתוח קול מאפשר, ממודעות לאיך הקול שלנו עובד ואיך יכול כל אחד, בהתאם לקולו ולשלב בו הוא נמצא כרגע- להתקדם. למעשה, באמצעות פיתוח קול, ניתן אפילו להעשיר את הקול הבסיסי של כל אחד מאיתנו בהרמוניות ואוברטונים שאולי לא היו מנת חלקו של הזמר קודם לכן, ואף ללמוד להעשיר ולצבוע את קולנו בגוונים נוספים באמצעות טכניקה קולית וחיבור רגשי לטקסט.

התשובה שלי לאותה התלמידה היתה פשוטה: "זה תלוי רק בך, אני יכולה להראות לך את הדרך".

כל אחד, אם הוא מספיק רוצה ומוכן לעבוד, להתאמן ולהקדיש לזה זמן, יכול להגיע להישגים קוליים. יתכן ויש כאלו שיצטרכו לעבוד יותר קשה, שאזנם פחות מאומנת והתחילו בגיל יותר מאוחר, אבל מכל נקודה בה אתם נמצאים אפשר להתחיל את גרף השיפור שלכם. כל קול יכול להתפתח, לגדול, ולהדהד בברק בחלל החדר.

184 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page