top of page
חיפוש
  • מיכל עומרי

9 מקרים שלא אמורים לקרות בשיעורי פיתוח קול

עם כל הכבוד לשיטות וגישות שונות שיש כיום ללימוד פיתוח קול (או העדרן) יש מספר מקרים שלא אמורים לקרות בשיעור. אז איך תדעו האם נחתתם אצל מורה (פחות) מקצועית, ומה פחות רצוי שיקרה בשיעורים?

1. יותר מידי זמן של השיעור מבוזבז על תרגילי נשימה. אף על פי שנשימה היא אחד מעמודי התווך של שירה (לצד הפקת הצליל והתהודה), יש להקדיש לה זמן מיוחד בשיעור רק אם התלמיד נושם נשימה קצרה ושטוחה ויש צורך אמיתי בתיקון הרגל זה. גם אז- המצב הרצוי הוא שתהיה יותר עבודה קולית, שביכולתה לתקן בעיות טכניות בהפקת הצליל והתהודה. עבודה קולית נכונה, ברוב המקרים תשפיע באופן עקיף גם על הנשימה הרצויה.

2. הנחיות תיאוריות. שימוש בתיאורים ודימויים שברורים למורה אבל אינם בהכרח ברורים לתלמיד כמו: "לכוון למסכה", "לשיר מהסרעפת", "להרגיש את הצליל בקצה השפתיים", "לכוון את הקול קדימה", "לתמוך" וכו' יכולים לגרום לחוסר הבנה ותסכול אצל התלמיד. ההנחיות הרצויות בשיעור הן מעשיות ובהירות, והן כאלו שיוצרות את התוצאה הרצויה בקולו של התלמיד, ולא מתארות אותה.

3. מצב הקול שלך פחות טוב בסוף השיעור. עבודה עם הקול האנושי, צריכה להיות זהירה וחכמה. על המורה לדעת כיצד לעבוד עם קולו של התלמיד ולאמן אותו מבלי לפגוע בו או לגרום לו נזק. לדעת לאתר את הקשיים וכיצד לפתור אותם מבלי ליצור אצל התלמיד כאבים או להחמיר מצב בריאותי קיים. צרידות או אווריריות יתרה הן תמרורים לתשומת ליבו של המורה ועליו לדעת לעבוד איתן בהתאם ובמידת הצורך אף להפנות את התלמיד לרופא א.א.ג.

4. שרים שירים במשך כל השיעור. לשיר זה כיף, כולנו בסופו של דבר לומדים פיתוח קול במטרה לשיר שירים ולא כדי לתרגל להנאתנו. אבל, שירת שירים במשך כל השיעור או רובו, מהנה ככל שתהיה, לא תפתור בעיות טכניות ורק תחזק בעיות קיימות. מקרה יוצא דופן לכך, הוא עבודה באסטרטגיה שבונה תרגילים על בסיס הצורך הקיים בשיר מסוים שעובדים עליו.

5. לא ברור לך מדוע אתה מתבקש לשיר את תרגילים האלו. זה מצוין לסמוך על המורה, אבל לא יזיק לדעת למה הוא בחר לך סט תרגילים מסוים ומה תשיג בעזרתם.

6. יותר מידי הוראות בו זמנית. בעוד שיתכן שזה קורה למורים הטובים ביותר, יותר מידי הנחיות בעת אחת יוצרות עומס מחשבתי (בעיקר אם חלקן חדשות עבור התלמיד), ועשויות להקשות על הריכוז והשגת המטרה.

7. בחירת שירים מעבר לרמת היכולת. אתגרים מעודדים אותנו להתקדם ולשאוף גבוה יותר, אבל בחירת שיר קשה מידי, גם אם אתם מאוד אוהבים את השיר הזה ותמיד רציתם לשיר אותו, אבל הוא רחוק מידי כרגע ליכולת הטכנית שלכם, רק יגרום לכם לתסכול. מורה טובה תכוון אתכם לשיר שנמצא במסגרת יכולותיכם ומשלב אתגר שאתם עובדים עליו בתרגול הטכני.

8. בחירת שירים מתחת לרמת היכולת. על תרגילים ושירים לעודד התקדמות. תרגילים קלים מידי ובחירת שירים נוחים מידי לא יאתגרו אותך להתקדם הלאה. לעומת זאת, גם אם אין בהם הרבה עבודה טכנית, הם מהווים הזדמנות מצוינת לעבודה על אינטרפרטציה (הבעה והגשת שיר) והופעה, ולכן, מבחינה הזו, תלוי מה סדר העדיפויות שלכם.

9. מורה שאומר לך שזה לא בשבילך. מורים מסוימים מסננים את התלמידים שלהם, לא מקבלים כל אחד, וזו זכותם. יחד עם זאת, מורה שמייאש אותך כבר מהשלב הראשון ואומר שפיתוח קול זה לא בשבילך, שאין לך שמיעה מוסיקלית, שאתה נטול כישרון ואינו רוצה ללמד אותך, פשוט טועה ומתעצל. בעוד שיש זמרים ששרים מגיל צעיר וכשרונם אינו מוטל בספק, עם מספיק אימון נכון על שמיעה מוסיקלית וטכניקה קולית, ומוכנות של התלמיד להשקיע, השמיים הם הגבול.

325 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page