top of page
חיפוש
  • מיכל עומרי

אלוהי הפרטים הקטנים | טיפים להגשת שירים




בחרתם שיר, התאמנתם והגעתם לשלב שבו הביצוע הטכני כבר טוב או אפילו מצוין. נפלא! שירה מדויקת, נכונה טכנית ככל שתהיה, איננה מספקת כדי להיחשב לביצוע טוב. מדוע?


גם זמרים המצטיינים ביכולותיהם הטכניות לשיר במנעד גדול, מגיעים לצלילים גבוהים ומרשימים, מדייקים בפיטצ' (גובה הצליל), בקצב וכו', עשויים להישמע רובוטיים ומשעממים לולא עשו עבודת הכנה גם על הגשת השיר והטקסט שלו.

לכל שיר יש סיפור, אווירה, דובר, מיקום, מטרה ואלפי פרטים קטנים שאינם מופיעים בהכרח באופן מילולי וברור בטקסט עצמו.

שיר הוא קצר יחסית מכדי להכיל את כל הפרטים והתיאורים הללו, וכאן מתחילה העבודה שלנו כזמרים מבצעים ומ-ג-י-ש-י-ם. עלינו להוסיף את הפרטים הקטנים שאינם מופיעים בטקסט באמצעות קריאה וחקירה של הטקסט. למצוא פרשנות משלנו, לנסות להבין את הטקסט ולקבל נקודת מבט אישית. לכל שורה, בית ופזמון ניתן להוסיף תיאורים ופרטים שעולים על דעתנו ביחס לשיר.


ספרו סיפור.

כשאתם מספרים למישהו כל סיפור שהוא, על מקום שהייתם בו, על דבר מה שקרה לכם, אם אתם שמים לב לכך ואם לא, אתם מוסיפים פרטים לסיפור, כדי שהשומע יבין ויקבל תמונה יותר מלאה וכוללת של מה שהתרחש, כך יבין השומע את מלוא החוויה שעברתם.

נסו לחשוב על מקום שהייתם בו ותארו אותו לפרטי פרטים. האם היה זה מקום סגור או באוויר הפתוח? מה היה צבע הקירות? האם היו תמונות שהיו תלויות על הקיר, היה חם או קר? בית ישן ורעוע, או אולי בית מפואר עם ריצפת שיש ובריכה? שדה ירוק עם כלניות, ביצה עם רפש וצפרדעים? כל פרט קטן שתוסיפו יצייר תמונה יותר ברורה למאזין ויכניס אותו אל עולם הדמיון שלכם.


איך אתם מרגישים במקום הזה?

כשאתם נמצאים בבית המפואר הזה עם ריצפת השיש, האם פניכם מביעות פליאה והשתאות? או אולי אתם חווים פחד כי הבית הזה הוא גדול ונטוש ואינכם יודעים מי מתגורר בו? כל תחושה בחוויה שלנו מלווה בהבעת פנים שמעבירה את הרגש שלנו למי שמסתכל עלינו.


איך זה בכלל קשור לביצוע שיר?

כשאנחנו שרים, אם בהופעה, באולפן הקלטות או באימונים. אנחנו מספרים סיפור.

  • נלמד מה הסיפור שלנו, נמצא לעצמנו נקודת מבט ופרשנות משלנו לסיפור כאילו הוא קרה לנו ממש.

  • נוסיף לסיפור הזה פרטים, ונספר את סיפור השיר לעצמנו עם כל הפרטים הללו.

  • בעת הביצוע נדמיין את כל הפרטים הללו, את החוויה שאנחנו עוברים בעת ההתרחשות, את הבעות הפנים שלנו כשאנחנו מספרים אותו...

כל אלו ישפיעו עמוקות על הופעתנו על הביצוע וגווני קולינו. שורה אחת לא תישמע כמו השורה שבאה אחריה, הפזמון הראשון לא יישמע כהעתק מדויק של הפזמון השני. השיר יקבל זרימה והתפתחות, התחלה אמצע וסוף, והקהל שלנו יישאר ערני וממוקד בנו ובסיפור שאנו מספרים לו באמצעות השיר, ואולי אפילו יתרגש (:



107 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page