חיפוש
  • מיכל עומרי

עובדות חשובות לשמירה על בריאות הקול | 10 טיפים לזמרים

לפעמים אנחנו פשוט שרים. עושים את מה שתמיד היינו רגילים לעשות מבלי להקדיש לכך מחשבה מרובה. לא תמיד אנחנו מבינים מה משפיע על הקול שלנו ומשנה את הפקתו האופטימלית. לפניכם 10 עובדות שחשוב שתדעו כזמרים על קיומן והשפעתן.

1. יציבה

ליציבה נכונה קיימת השפעה חשובה ובסיסית על השירה שלנו. יציבה לא נכונה פוגמת בתהליך התקין של שרירי הנשימה המספקים אוויר אל מיתרי הקול, ובשדרים העצביים המגיעים מן המוח אל עמוד השדרה ואל חלקי הגוף השונים כולל הגרוגרת.

על הראש והחזה להיות "גבוהים" ונינוחים, האגן בקו ישר עם עמוד השדרה, הסנטר מקביל לריצפה. על העמידה להיות נינוחה ולא נוקשה, והפקת הצליל קלילה כבדיבור.

על אף שיציבה במנחי גוף מגוונים יותר יכולה לתרום להופעה בימתית מעניינת, בשלב הראשון רצוי להתמקד בהשגת טכניקת שירה בסיסית ושליטה בקול עם יציבה נכונה.

2. חימום קולי לפני שירה

ממש כפי שספורטאי מותח ומפעיל את גופו לפני פעילות ספורטיבית, כך קיימת חשיבות לחימום קולי לפני שירה. החימום מסייע להזרים דם אל מיתרי הקול, מספק להם גמישות ומכין אותם לעבודה הקולית הכרוכה בשירה, שהיא אינטנסיבית יותר מאשר בדיבור. פנו למורה לפיתוח קול שיתאים לכם אימון קולי קצר, אותו תבצעו בכל פעם לפני שאתם נדרשים לשיר.

הרגלים מזיקים

3. אלכוהול ותרופות

שתייה חריפה, תרופות שונות וסמים עשויים לערער את המערכת העצבית-שרירית וכך לפגוע בתפקודם התקין של מיתרי הקול. בנוסף לכך אלכוהול ידוע כמייבש, ומרפה את השריר התחתון של הוושט (שדרכו עוברים האוכל והשתייה). כאשר שריר זה רפוי, חומציות עשויה לשוב ולעלות מן הקיבה, ובסופו של דבר היא צורבת גם את איזור המיתרים ויכולה לגרום לצרידות וליחה.

4. סיגריות ועישון פסיבי

סיגריות מכילות כימיקלים שעשויים לפגוע בשרירים ובעצבים.

אם לא די בכך, העישון מייבש את השכבה הרירית המרפדת את מיתרי הקול. ללא הלחות שמספקת השכבה הרירית הזו, קצוות המיתרים עלולים להתנפח. מיתרים נפוחים מקשים על הויברציה, על תהליך הרטיטה, ומאפשרים לאוויר בלתי מנוצל לברוח. כאשר אוויר עודף בורח לכם בעת השירה, הסאונד שלכם נפגע ונוצר קול אוורירי ולעתים אף צרוד.

5. אכילה לפני שירה

רצוי לא לאכול מיד לפני ששרים. לאחר הארוחה הגוף מאט את פעילותו ומתרכז במלאכת העיכול. העירנות יורדת, וכך גם הקואורדינציה הקולית הדרושה לשירה. בנוסף לכך ליחה המגיעה אל מיתרי הקול לעתים לאחר האכילה, מפריעה לתהליך הרטיטה שלהם. בדומה לספורט, יש להימנע מאכילה טרם השירה גם כדי להימנע מעליית האוכל בחזרה לוושט, חומציות וגזים.

6. מכה למיתרים

שיעול תכוף, עיטוש, כחכוח גרון והפקת צליל בלחץ אוויר פתאומי מאמצים את מיתרי הקול ואף יכולים לפגוע ברקמת השריר העדינה שלהם. מה עושים? במקום לכחכח- שותים מים, במקום להתעטש חזק- משתדלים להתעטש בעדינות, וככלל- שותים שתייה חמה ללא קפאין ומטפלים בעצמנו.

7. צעקות ומאמץ קולי מיותר

כשאנחנו לא שומעים את עצמנו בעת שירה או דיבור (כמו למשל בסביבת מוזיקה רועשת, או בהופעה ללא מוניטור), הגוף נוטה לפצות על כך במאמץ עודף של שרירים במערכת הקול. הגברת הקול דורשת יותר לחץ אוויר שירטיט את המיתרים, ואילו המיתרים והשרירים החיצוניים להם צריכים לעבוד יותר קשה כדי להתנגד לאוויר הזה. כתוצאה מכך נוצרים צרידות, מתח וכאבים באזור מערכת הקול.

גורמים אחרים

8. חיקוי של זמרים אחרים

פעמים רבות זמרים מנסים לחקות את קולם וסגנונם של זמרים מפורסמים אותם הם מעריצים. סאונד מסוים של זמר אחד לא תמיד מתאים לזמר אחר בגוון, סגנון ויכולת. כשאתה מנסה לאמץ איכויות קוליות שהכלי שלך לא יכול עדיין לבצע, או כלל לא בנוי להן, אתה פוגע בקולך ובדרך גם מוותר על האותנטיות שלך כזמר.

9. הורמונים

אצל נשים, שינויים טבעיים בכימיקלים של הגוף במהלך הריון, גיל המעבר ואף בזמן המחזור החודשי, גורמים לרקמות הגוף להתעבות- כך גם למיתרי הקול. בזמנים האלו יש לנקוט בזהירות משום שהמיתרים לא יגיבו באותה מהירות וגמישות כפי שהם במצבם הנורמלי הדק יותר.

10. לחץ ועייפות

במצבים של לחץ ועייפות המערכת העצבית-שרירית איננה מתפקדת כראוי. בשל כך יש חשש שבעת שירה תתיש את שרירי הקול שלך, והגוף יאלץ להיעזר בשרירים החיצוניים לגרוגרת לעזרתך. שימוש בשרירים החיצוניים לגרוגרת יוצר עומס על הקול ומאופיין כטכניקת שירה שגויה ומזיקה.

----------------------------------------------------------------------------------------------

אהבתם? המידע תרם לכם? אנא תמכו בלייק ושתפו חברים שמאמר זה עשוי לעניין אותם.

רוב המידע הנ"ל מתורגם ומתומצת עבורכם מתוך הספר Singing for the Stars מאת סת' ריגס מייסד שיטת SLS הידועה כיום בשמה החדש- IVA.

166 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול