חיפוש
  • מיכל עומרי

"הלך לי גרוע, זייפתי... (2)"

זיופים הם אחד הדברים המטרידים ביותר אותנו, הזמרים והזמרות. יכולים להרוס לנו את מצב הרוח אחרי הופעה, להוריד את הביטחון לשיר מול אנשים, ובכלל. במקרה הטוב לעומת זאת, הם יגרמו לנו לרצות להשתפר, ולשפר את המיומנות שלנו. למטרה זו אני כותבת את סדרת הפוסטים על זיופים והסיבות שלהם.


בפוסט הקודם התייחסתי לזיופים שנובעים משמיעה מוסיקלית לא מספיק מפותחת, אבל לא הזכרתי את סוגי הזיופים. יש שני סוגים של זיופים. זיוף מעל הצליל (sharp) או זיוף מתחת לצליל (flat). לרוב, הנטייה היא לזייף מתחת לצליל, ולזיופים מסוג זה שנובעים מסיבות טכניות, אתייחס בפוסט הנוכחי.



סיבה מס' 2 לזיופים: היעדר טכניקה

זמר יכול שתהיה לו שמיעה מוסיקלית מצויינת, אבל תהיה חסרה לו יכולת טכנית מסוימת שתגרום לו לזייף מתחת לצליל. ברגע שזמר מזהה במהירות סולם המנוגן בפסנתר ויכול לחקות אותו בקולו, שמיעתו המוסיקלית טובה מספיק ואפשר לגשת לעבודה טכנית על הקול עם תרגילים מעט יותר מורכבים.

אם השמיעה המוסיקלית טובה, אבל עדיין יש זיופים מתחת לצליל זה יכול לנבוע מ:

  • חוסר היכרות עם החלק העליון של הקול (קול הראש או מיקס)

  • מיתרי קול עבים מידי שלא "יודעים" כיצד לעבור תהליך של מתיחה והידקקות בצלילי האמצע ובצלילים הגבוהים.

  • תהודה שגויה

סיבות נוספות לזיופים שהן פחות טכניות:

  • חוסר אנרגיה, התכווננות ו"כוח"

  • תפיסה לא נכונה של גובה צליל

אפרט קצת על עניין הידקקות המיתרים, כי זו לטעמי הנקודה העיקרית והחשובה ביותר מבין השלוש.

בחלק התחתון של הקול (קול החזה)- מיתרי הקול שלנו עבים וקצרים. כדי לעלות לצלילים הגבוהים יותר (מיקס וקול ראש) על מיתרי הקול לעבור תהליך של מתיחה והידקקות- קצת כמו גומיה. בגובה הזה הרבה פעמים הקול שלנו כבר לא נשמע ומרגיש כמו קול הדיבור, ולכן זה יכול להיות קשה או מוזר לייצר אותו. לעתים הוא נהיה מעט יותר דק בגוון שלו.

בהעדר הידע איך לעלות לקול הגבוה, הנטיות (שלפעמים מלוות בזיופים) הן:

  • להגביר ווליום

  • להתאמץ

  • להישבר לקול אוורירי וחלש

הפיתרון: תרגילי פיתוח קול שעובדים בדיוק על זה: מתיחה והידקקות של מיתרי הקול. אם יש גם נטייה למאמץ- הפחתת המאמץ הזה במקביל, ע"י תרגילים שמרפים את השרירים המיותרים שגורמים ללחץ על מערכת הקול, והגברת זרם האוויר לפי הצורך (אם יש לחץ גדול מידי על הקול, לא עובר מספיק אוויר דרך המיתרים). אימון על התרגילים הללו יצור זיכרון שריר חדש ויאפשר לעלות גבוה יותר בצורה שהיא גם יותר קלה וגם יותר מדויקת.





26 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול